Jag har varit i Ungern.
Dit åkte jag med inställningen av att det var ett fattigt land med pytteliten yta utan några som helst resurser.
Ok, det stämmer ju lite att BNP:n inte ligger så bra och att det är ett miniland med sina 9 miljoner invånare. 
Och jag har ingen aning alls om människor mår i utkanterna av landet, men i Budapest; Ja där har man det GÖTT.
 
Det kändes exakt som att flanera omkring på strandvägen och ramla över till Djurgården. Samma stil på hus, liknande vatten och MÄNNISKORNA. Dom såg exakt ut som oss. Alla pratade ungerska med mig. Kändes som hemma fast ändå på ett kul sätt borta.
 
Lista på saker att inte missa:
 
Åk med kollektivtrafiken. Både gammalt och spännade. Och helt ofarligt. (Kan förstås inte tala för sena nätter, då jag tänker alla borde hålla sig inomhus- i säng typ)
Åk Hop-onHop-off bussarna. Fast om du sitter på övre plan utan tak, är det en god idé att ha blicken på grenarna som sitter högt på träden vid trottoarerna (Just saying).
Ta båtar på Donau. Man bara måste se Buda och Pest från vattnet. (Går att få sig en fin Mohito där dessutom)
Mitt på torget vid Basilica nånting (räcker att komma ihåg ordet) finns cafét med det bästa och billigaste latten.
Åk dit nu, för snart blir det kokhett och det finns typ ingen strand. Jovisst, ungrarna skryter om nån sjö ett par timmar bort men vem fan har tid med sånt?
 
SKIT i:
Att åka på deras "spa" anläggningar.
Det är gamla (och här snackar vi GAMLA) ställen med spruckna väggar och nedfallande kakel. Jättefint att titta på men vill man va naken där? Nä. Dessutom har den där lille galna människan som tyckte rysligt illa om judar sprungit omkring på de ställena med sina fläskiga, vårtiga fötter. (Hey, han KAN ha haft så).
 
 
Detta är parliamentet. Där jobbar de som bestämmer. På riktigt. Det tar 40 minuter att möta upp en lunchkompis.
Vi tog 20 bilder på detta.
 
 
Budapest, weekend,

Kommentera

Publiceras ej