När vi sitter i Palma och pratar så kommer vi in på den heta potatisen hurvida man är extrovert eller introvert. Eftersom detta är sista kvällen av tre, så känner sig en av mina närmsta vänner, sig stöddig nog att berätta för gruppen att den enda extroverta i rummet är Alex. (Jag altså)
Någon börjar skruva på sig, en annan harklar sig och sitter plötsligt lite obekvämt och den tredje tar till sist till orda.
-Nä, jag är väldigt social och uttåt. Jag är också extrovert!
 
För det är lite så det är. INGEN vill vara inrovert. Va fan är det liksom. Nån svår människa som sitter på kammaren och funderar istället för att komma ut och ta ett glas bubbel?
Olikheterna är så OLIKA och ingen vill hamna i det där tysta, tråkiga facket. Introvert. Man HÖR ju på ordet.
Men ingen har riktigt förstått vad det egentligen handlar om.
 
Det är (tydligen) inte så att extroverta är det roliga, påhittiga och sociala folket medans de introverta står snett bakom och osäkert, håller i kjolstyget.
Det handlar (som vi alla fick veta den här kvällen)om HUR man återhämtar sig och samlar energi.
Man kan vara alldeles utomordentligt socialt begåvad FAST man är introvert. Det kan betyda att man tex behöver ett varmt bad för sig själv efter att bjudit in hela grannskapet på grillkväll.
Eller att man behöver tänka en stund på vilken restaurang man ska gå på istället för att bara spontanåka in till stan.
 
Tydligen är det så att jag (som extrovert) laddar mina betterier GENOM andra. Jag får energi genom mina vänner, jobb och mina barn. Jag behöver typ aldrig vara själv och mojja runt med mina tankar. 
De fixar jag med mina vänner. Bollar omkring med dom över en fika.
Jag behöver liksom ut och jaga! När något är jobbigt eller mina tankar fladdrar omkring behöver jag åka och FYSISKT jaga ikapp nån vän som orkar snacka med mig.
Ännu bättre att få ihop en middag med flera stycken som jag kan leva på flera dagar.
 
Den som introvert behöver tid att ladda om ENSAMT. 
Det här låter ju mer sunt i mina öron. Tänk att få energi av att ligga och läsa en bok eller fundera över saker tillsammans med SIG SJÄLV!
(Mycket mer ekonomiskt dessutom) 
 
Vet du inte riktigt vad du är? Känns det viktigt?
Testet finns här: https://www.psychologytoday.com/tests/personality/extroversion-introversion-test
 
allmänbildning, extrovert, introvert,

7 kommentarer

Anonym

12 Oct 2017 11:59

Jag är extremt introvert och min man extremt extrovert!
Vi har snart varit gifta i 30 år...
Jag föredrar få men djupa vänskaper, helst med päls och fyra ben. Villkorslös kärlek.
(Sen så gillar jag Åkermyntan.)

Anonym

12 Oct 2017 12:26

Och det är ju klart jag hade önskat mig att vara extrovert. Det motsatta måste vara bättre. Jag vill även vara smal, ha lockigt platinblont hår, alltid vara populär, efterfrågad och kunna sjunga! 😄

Svar: Vore coolt att kunna sjunga men resten...Jobbigt med platinablont hår. Går knappt att hålla styr på medelblont. Och smal är inte kul när man börjar komma upp i ålder. Bättre med hull, så man ser frisk och go ut!Åkermyntan rules!
Om mig

Anonym

13 Oct 2017 15:28

Anonym

13 Oct 2017 15:35

Du vet om att hunddagiset i Hässelby höjt till 2900/mån. Oavsett om man har hunden där 1 timme eller 9. Så sälj dig inte för billigt. * Har man skaffat hund så får man betala.* Vi ses... 😉

Anna

14 Oct 2017 14:58

Jag säger som Kristina Lugn:
Jag har uppnått den ålder då man är för trött för att orka vilja bli någon annan.

Svart-Stina

19 Oct 2017 18:21

Tror det där stämmer bra :) Jag är själv väldigt introvert och tycker ibland folk missuppfattar lite vad det är. Jag är inte asocial (och jag tror jag är bra på att känna av andras sinnesstämningar och känslor, så är inte känslomässigt efterbliven i det avseendet). Men känner igen så väl det där att man måste vara ensam för att ladda batterierna.
Jag tror både introverta och extroverta har sina poänger, önskar att det inte varit så fult/omodernt att vara introvert...

Anonym

10 Nov 2017 18:28

Och alla mina bästisar är extroverta fast jag är introvert.
På Palmaresan hade jag dragit mig undan med en bok och sovit en massa på opassande tider...

Kommentera

Publiceras ej