Jag fattar inte hur jag ska få bra värme inomhus. Speciellt när jag ska sova.
I förrgår vaknade jag av att det var så in i helvete varmt att jag höll på att tuppa av.
Sänkte sålede jag värmen och i natt.. Ja, då var det precis tvärtom. Låg i fosterställning med raggsockor och två täcken, nästan längtandes efter en stor, varm man som kunde hålla om. Fast bara nästan. Låg mest och irriterade mig över det satans elementet, som ska va så märkvärdigt att få till. Ja, jag VET, det heter inte element. När jag skulle köpa in fanskapet på Bauhaus, tittade killen på mig, lutade huvudet lite på sned och sa " Du menar en RADIATOR?"
radiatorn har tydligen en inbyggd termostat. Men det ska naturligtvis inte vara så tydligt att det står några grader där. Nej, det finns en ratt med en ring runt som blir grövre åt höger. Vad betyder det exakt? Har man tyckt det räcker med att det blir varmare om du vrider åt höger? 
Extra känslig är den också, märkligt nog. Om jag rör den en pytte milimeter, så vips blir det stor skillnad i rummet.
Finnns ingen logik alls. 
Nu blir jag smått irriterad på namnet också. Varför kan saker inte bara få heta det dom heter?

När jag köpte hus fick jag en lektion i vad man skottar snö med. Inte tusan heter det spade. Inte heller snöskottare eller snöskyffel. Nej då. Den jag fick med hem heter snöraka. Klart det gör.

Visste ni att det inte heller heter kran? Inte egentligen. Inte om du behöver köpa en ny.
För då tittar försäljaren lite fint på dig med en sån stackars-du-som-inte-fattar-blick och säger med drypande snäll röst: "Du menar BLANDARE?"




element, grader,

Kommentera

Publiceras ej