Ok. Jag kanske inte är purung eller har några rötter i andra länder, men tänker fanimej hänga med lite ändå. Till exempel på musikfronten. När min dotter med sitt posse sitter i bilen och höjer sin musik så det poppar flera mil och det är JAG som kör, behövs antingen ett jädrans engagemang eller starka hörselkåpor.
Jag väljer det första.
Det betyder att jag, trots ungens protester, sjunger med, hoppar och sittdansar hela vägen. Ungarna i bak tjuter och min dotter håller på att dö av skam.
Ingen fara med henne. Jag är för tusan uppväxt i förorten Solna. Har t.o.m gjort ett stop i självaste Rinkeby innan jag hamnade i Västerort. Visserligen Hässelby VILLASTAD, men Hässelby ligger tungt i ORTEN-etablissemanget, så åker därmed bananskal på det. 
Men. 
Detta är inte lätt som en plätt. Vi snackar ju inte Bryan Adams eller ens Justin Beiber. Vi snackar ortenfolk som Linda Pira, Kartellen och Jireel har gjort. Det snackas (och sjungs till viss del) om betong, gäris, bajta och en massa ord som man aldrig hört.
Ungarna tycker det är så kul att jag fattar noll (!) så jag är tvungen att anta utmaningen om att faktiskt lära mej en hel text och dessutom fatta vad jag sjunger om sen.
Jag fick låten Cataleja.
Faktisk en väldigt gungig och sjysst låt.
Men nu har jag ju börjat med texten...Å herrejösses. Jag ska inte säga nåt om låtskrivaren. MEN.
Bara första versen lyder:
 
Hade en mamacita som hette Cataleya
Vi poppa' två styckna, men det va ingen Lena
Svär hon gjorde mig gone, bror, jag svär
Vi träffades i orten, sen benim han var där
???Jag var tvungen att fråga min dotter vem Benim är och varför tjejen inte var någon Lena...Svaret blev:" Men skit i det, mamma, JAAA vet inte."
 
Och tro't eller ej men så fortsätter det:
 
Gick till klubben när jag träffade Sbajbe
Guzzar fastnar som tatuering på armen
Slänger blickar för markerish vad som händer
Vad som händer, mannen
Först, jag hade en gäri som hette Cataleya
Sen, hon blev till Ms. Lavia Pereira

Hon blev känd, big booty, ingen Eminem
Nu hon tuggar med nån annan, aye, vad händer, len?
 

Hur jag än kommer ta mig igenom utmaningen kommer jag lova en jäkla dansshow till. Hur annars väga upp den här texten, som jag med stor sannorlikhet ALDRIG kommer att fatta?
 
 
Varsågod. Smakprovet finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=k_nTibAFxk0
 
 
Jireel, musik, orten,

2 kommentarer

Anonym

22 Nov 2017 11:21

Eehh Lena är väl slang för tramadol

Anonym

22 Nov 2017 11:24

Oj, skickades iväg lite väl fort.
Skulle skriva att det svänger ju rätt bra...🎶🎵 iallafall.

Kommentera

Publiceras ej