Jag vill så gärna använda hela mitt språk men fastnar, som en segpropp i det mest vanliga ord och uttryck jag använt mig av hela livet. (Nåja, jag kan ha utvecklat mig lite sen bebisspråket, gudbevars, men annars så är jag trist nog fast i mina egna uttryck. )
Jag kan lära mig nya träffsäkra ord, som jag tänker att jag vill använda. Men lika snabbt som jag fattat vad ordet innebär, så har jag lagt det så långt bak i min ordkö att den liksom aldrig kommer längst fram. Frustrerande.
Även uttryck som sköna vänner slänger sig med, som jag faller för, försvinner. Sen kommer den ursköna kompisen och säger det här härliga uttrycket IGEN och jag säger åt mig själv att skärpa mig, och faktiskt komma ihåg till nästa bra tillfälle. När jag sen går runt hörnan ramlar uttrycket iväg, bakom bakre hjärnloben. Hopplöst.
Det kan vara samma sak med allt man försöker lära sig efter 45 års ålder. Är det glömska eller bara att min hjärna inte orkar springa iväg längst bak och skaka fram allt som bör ligga där?
Ingen aning.
Men irriterande är det. Jag har ju också invanda ord som är problematiska. Jag behöver pausa och tänka till innan jag klämmer ur mig ordet BOMULL. Annars vet jag att folk skrattar. Jag säger det med U. och så härmar dom "BUMUUL" Haha. Jättekul varje gång. Men jag förstår. Det finns andra sega ord.
Jag kan tex. inte komma ihåg hur man använder "förekomma" korrekt. Är det bättre att förekommas? Eller vill jag förekomma? Varför kan det inte heta föregås? Det är ju nåt som ska komma innan nåt - så man kommer först och hinner stå beredd. Man går och man kommer. Inte samma sak alltså.
Många fina ord som just nu seglar omkring bland mina vänner, på radion och i filmer som jag kommer, KOMMER att använda. Jag tränger in dem först i kön:
Mojja (Mojja runt med en känsla för att bearbeta ordentligt)
Marinera (Inte helt olikt Mojja. Man låter ett budskap vila lite hos mottagaren, för att få svar senare)
Slemtomte (en tafsande pajas)
Aboo (När du kommer upp på morgonen och någon tagit de sista kaffemjölken)
Aboow ( När du får en present och inser att det är en ny bil)
I uttropssväg skulle Fittors skymning va kul. Fast jag använder ju inte såna ord, så det får bli att lägga just den sist.
Har ni några ord eller uttryck jag behöver byta ut mitt eget trista ordspråk med? Kom an bara!


 
 
språk,

Kommentera

Publiceras ej