Det här med MeToo.
Att nästan varenda kotte har varit med om att bli sexuellt trakasserad eller varit med om olika övergrepp är inget jag höjer ögonbrynen åt. Spannet är väldigt stort. Från någon sexuell antydan till regelrätt fullbordat våldäkt. 
 
Vi är många som börjar tänka bakåt. Och för oss över 40 är det såklart en herrans massa år som ska gås igenom. Och det blir naturligtvis träffar.
Just det, när Janne höll på att klämma på mina biceps hela dagarna och fråga om jag tränat. DET är ju trakasseri! Och när Olle, under en dans på kickoffen, stoppade in sin tunga i mitt öra och höll fast mig lite för hårt, DET är ju övergrepp. Eller när rörmokaren inte ville gå utan att ha fått ja till en date...
 
Jag kommer inte rättfärdiga beteendet för att samhället har förändrats och utvecklats, MEN det har betydelse.
För bara 15-20 år sedan var ovanstående exempel inget man anmälde eller fick skit för.
Jag har själv sett extra förförisk ut, böjt mig mot en kollega och viskat: "Du vet att vi kommer ligga i helgen va?"
Kollegan tog detta på fullt allvar och vi låg faktiskt. Eller jag kommer inte ihåg eftersom vi blev asfulla och hamnade i säng hemma hos någon, som jag heller inte minns så mycket av. 
Det var andra tider. Men hade detta funkat idag? Hade jag kommit undan med detta tack vare mitt kön?
Ingen aning. Men det är något jag inte skulle testa idag.
 
Det handlar om att det finns en MEDVETENHET idag.
Ungefär lika som vi, nuförtiden, vet att rökning är skadlig och att vi sätter ungarna i barnstolar i bilen. 
Janne och Kalle var inga dåliga människor. De hade ett beteende som var "oförargligt" och ganska accepterande. Man reagerade bara inte som man hade gjort idag.
Ta bara boken som Anna-Karin Elde skrev 1997...Inte fan skulle någon ens TÄNKA på att nypa nån i rumpan 2017. Vilket satans liv det skulle kunna bli!
 
Tänker också på MUSSE Hasselvall, som går ut och berättar om sitt dåliga samvete han dras med sen 10 år tillbaka. 
Han och en tjej hade gott öga till varandra, och hamnar efter en himla blöt kväll i säng. Det blir åka av. Allt bra.
Förutom att tjejen långt senare berättar att hon inte kommer ihåg åket. Inte alls.
Detta tycker Musse (numer) att han skulle ha vetat på något sätt. Att tjejen egentligen inte va kapabel. När han själv inte var det. (Han var också plakat.) 
Hade det varit bättre om även Musse hade blackout från kvällen?
Eller om det bara va han som inte kom ihåg? Hade det varit ok?
Svårt för kidsen idag. Hur full får man vara? Vem bär ansvar för att alla inblandade är med på noterna som ska spelas?
Och var går gränsen för en liten tafflig pick-up-line och att bli anmäld för trakasserier? Vet alla?
 
Jag ser hoppfullt på framtiden ialla och hoppas folk avstår hånglet, om man inte är kapabel att läsa och skriva under ett sexavtal. Kanske i ny sexApp? (bra idé, Alex!)
 
Och man slickar sig inte om munnen och frågar om folk sover nakna heller.
Det är så 1990.
 
 
 
ihave, metoo, sexuella övergrepp, trakasserier,

2 kommentarer

Anonym

21 Oct 2017 13:03

Jo nu går det stora drevet...
Sitter och svettas över årets kräftskiva på landet när jag hånglade upp storbonden. Sen cyklandes hem i kolsvart mörker, (tänk så svart det verkligen blir på landet 😨) så ramlade cykeln i diket och jag fastnade med mitt blöta hår i elstängslet.
Tänk om han anmäler...?💣
/Numera har jag iaf. självlockigt hår.🙃

Svar: Hahahaha
Om mig

Anonym

21 Oct 2017 13:37

#fritidshus till salu

Kommentera

Publiceras ej