När jag skulle ut med Biff senast så va det sån där från-sidan-rakt-i-ansiktet-blåst och jag drog ner mössan över halva ansiktet och drog ihop jackan ordentligt. Supergossigt. Så kom jag att tänka på när jag var liten (ja eller ung). Då var det så helt jäkla ute att ha mössa på sig. Spelar ingen roll om det var 20 minus och snöstorm.
Mössan togs snabbt av - så fort jag kommit ur synhåll från mammas fönster - och placerades platt innanför jackan. Så ingen ens skulle kunna ana att jag har en urtöntig mössa med mig.
Som om inte det var upplägg nog för en förkylning så skulle jackan vara öppen! Fladdra så där lite löst och tufft (?). Inte stängas och vara praktisk. (Förutom när man behövde gömma en mössa då).

Andra grejer som absolut inte gick för sig i Solna på 80-talet var att ha stora fötter. Jag klämde in mina fötter i storlek 36 ända tills jag slutade nian. Kanske längre. Om man hade nya skor var det första frågan man fick: Vilken storlek? Då gällde det att ha så små fossingar som möjligt. Minst vann på nåt sätt.
Och på fester där nån stackare med lagom stora skor lämnat dessa i hallen, kunde de få sin riktiga storlek avslöjad av nån superball poppis-tjej: Vafan Monkan? Haru storlek 38? Asså. Va stort ba!
Hemskt.

Senare var det ätningen som kom ikläm. Man skulle liksom inte äta så mycket om man va tjej. Vi petade som mest i nån sallad. Detta gällde förstås bara om någon (kille) var i närheten. Ruskigt pinsamt att "vräka" i sig. Man sa alltid nej tack till stora hamburgare (nere hos Korv Ingvar)och påfyllning fanns inte. Smått och gulligt i alla lägen.

Äntligen vuxen! Då är det helt ok att:
... magen kurrar/låter - även fast killen ligger brevid.
... inte åka bergochdal-banan.
...säga nej till en drink när klockan är 04:15
... tycka fåglarnas kvitter är ett härligt ljud
... ha solhatt
... råka tappa en tampong ur handväskan
... det ibland kommer vissa ljud ur vissa ställen på kroppen
... köpa blommor - till sig själv

Men det är inte längre ok att:
... smita in på killarnas toa
... snatta något från ICA
... moona folk
... köra bil - fast man inte har körkort
... kissa i handfatet - hur nödig man än är!
... hångla med bästisens span
... åka vespa, endast iförd shorts och tunt linne på Kreta

3 kommentarer

JB

18 Mar 2008 20:39

Hej

Svara på dagens fråga på

http://vastertorp.blogg.se/1205821896_dagens_frga.html

Tack för din medverkan och ha en bra kväll

Mvh

Jocke

Lina

18 Mar 2008 20:48

Riktigt roligt ändå hur det kan vara :P. Hur gammal är du förresten och vilken av "perioderna" tyckte/ tycker du mest om :P? Nyfiken ^^.

En som försöker vara alla till lags

19 Mar 2008 11:54

Du har så rätt i dina observationer om att vara ung och gammal, kan säga att det var likadant på Ekerö ;-)

Kommentera

Publiceras ej