Vi måste snacka om oss.
Vi tjejer i 40- års åldern. Nu kommer några skrika "Men du är ju snart 50, HALLÅ!!"
Ja, just det. Nu får jag lite ångest samtidigt ska jag ju tänka nytt här. För den här åldersfixeringen är fanimej ohälsosam.
Jag ska inte BRY mig om att jag snart är 50. Jag har ju levt fullt ut, som en virvelvind på Amfetamin. Vad GÖR det att jag är 48 år? Jo, för att det typ är MODERNT att vara UNG! 
Och det ÄR man inte om man är 48, 43 eller 50. Och det är väl där nånstans man får börja.
Med den insikten.
Låta det sjunka in ordentligt. 
Man kanske inte behöver sätta nåt epitet på en 48-åring alls, men man är, på riktigt, INTE ung!
Några har redan fattat att UNG-grejen är över och går All-in på att istället VERKA och SE ung ut. DEN tävlingen går fan inte av för hackor. Det ska tränas, smörjas, fransas, plockas, sprutas och dras ihop. Allt för att verka YNGRE. "Men guuuuud är hon 51? Hon ser ju ut som 35!" MÅÅÅÅÅÅÅL!
 
Häromdagen startade min egen harmoniska resa in till sköna, accepterande MEDELÅLDERN.
En supersmart person lyssnade till mitt prat om hur snygg en tjej på TV var. Hon hade en dra-mig-baklänges-kropp och hy som en fucking älva. Hon hade nån sexig scen i en film och jag pratade om hur sjutton man får till den där rumpan och håret...löshår kanske...., när min supersmarta person sa
"Alltså...du kan ju inte jämföra dig med en 25-åring".
(!!!)
NÄHÄ?! Inte?. Det är ju precis det man har att jämföra sig med. Jag står inte precis och håller upp bild på 50-åringar som man vill se ut som...
För sorgligt. Jag känner mig otroligt lurad och korkad. Han har ju så rätt, min supersmarta person.
 
Förr i tiden såg 40-åringar ut som vår tids 70-åringar. Och barn i tonåren - ungefär som farbror Åke.
Det var som det var och blev som det blev liksom.
 
Jag har härmed hetsat färdigt över hur jag ska hålla mig UNG (pyttsan) och INTE bli sur om någon för en gång skull gissar rätt på min ålder. Jag ska välkomna det.
För som Drew Barrymore så bra uttrycker det:
Man kan inte vara het hela livet. Det är utmattande och inte så realistisk.
 
Kom rynkor och rumphäng. Det är helt ok. Jag är ju trots allt snart 50.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej