Ibland tänker jag på hur- så in i helsikes- skönt det är att vara vuxen.
Vilken lycka att slippa gå i skolan, bli trackad av "kompisar", ha prestationsångest, sno kläder i stan, smygröka, ligga med killar i jakt på kärlek. Min högskoletid va sjukt kul och samtidigt otroligt jobbig. Min strävan att bli omtyckt genomsyrade hela min uppväxt och speciellt under tonåren.
Jag hade dåligt självförtroende och en spretig anknytning med mig.
Det resulterade i många dåliga beslut och helt otroliga dumheter. 
Bodde under mina sju första år som vuxen, i USA och där fortsatte min jakt hej vilt under flera år. Sprit, droger, kriminalitet skulle man kunna samanfatta dessa år. Allt för att jag inte hade nån vuxen som satt på min axel och kom med smarta kloka råd.
(Det hade också funkat med några föräldrar som hade tutat i mig rätt och fel med kärleksfulla röster)
 
Ibland har jag råkat riktigt illa ut. Andra gånger nätt och jämt klarat mig.
Och som jag ångrat mig. Velat ta tillbaka. Börja om.
 
Inte längre dock. Nu har jag blivit klok som en bok. (Med hjälp av lite utbildning och terapi) Förstår helt hur det hänger ihop och varför det blev som det blev. Mentalisering!
En liten, osäker, otrygg tjej som behöver anknytning. Inte alls konstigt. Jag träffar på dessa barn varje dag i mitt jobb.
(Det är nu det positiva kommer in.) För helt plötsligt har jag fått chansen.
Chansen att sitta lite på någons axel. Berätta vilka vägar man kan välja. Bygga självförtroende och öka självkänslan. Och så kärlek. Massor. 
 
Jag hoppas och tror att min egen dotter har en sjukt bra och trygg anknytning. Henne kommer jag inte behöva följa med någonstans. Hon har det i sig. Där behövs bara lite pekpinnar hit och dit. För visst kommer faror.
Lite lockelser och eventuellt några misstag, men om hon bara lyssnat på sin mamma och står stadigt blir det bara en del av livet. 
 
...
Kloka ord och pekpinnar:
Dejta ingen som tar droger
Ligg inte i öppen Jeep i Los Angeles Downtown mitt i natten
Plocka inte upp pistolen som ligger mellan soffkuddarna
Låt inte pojkvän hålla för dina ögon när du kör
Preja inte bil som kastat glasflaskor mot din bil
Undvik att kliva in i hiss med skrikande par som är på väg att slåss
Säg nej till lift av utklädda människor
Inga grimaser åt poliser
Åk inte motorcykel i flipflops
Fånga inte gäddor med händerna
 
 
 
 
 
 
 
barn, uppväxt,

Kommentera

Publiceras ej