Mitt kaffe

 Myten säger att en herde i Afrika fann kaffets uppiggande egenskaper efter att ha sett sina getter bete sig alldeles spattigt efter att ha ätit frukterna från kaffeträdet.
Sen tog det ungefär 2000 år för denna ljuvliga dryck att nå oss svennar.
Fy sjutton vilken tur vi har som hunnit få hit det innan jag föddes.

Mitt favvokaffe finns på Waynes Coffee, men om jag måste göra hemma är det 40-60 som gäller. 40 varm uppvispad mjölk och 60 nybryggt arabica.

MEN...nu på sommaren har jag fått fram den absoluta sommarfavoriten:
Halvt glas kaffe (stort glas nu för tusan!)
1 tsk rörsocker (man hör på ordet: RÖR utav bara helvete. Allt måste smälta)
sen på med lite mjölk (för att inte kaffet ska va så himla hett när isen läggs i)
Massor med is (fullt glas nästan)
Toppa med mer mjölk (RÖD - ingen vattnig fusk BLÅ mjölk här!)

Klart! Ut på bryggan bara. Helt underbart i den somriga värmen.


Kaffe innehåller det uppiggande ämnet koffein som även har en diuretisk (vätskedrivande) effekt.
Undrar om de syntes på getterna det också... Kisseriet menar jag...

1 kommentarer

Sussie

04 Jul 2011 12:54

Vad vore livet utan kaffe <3 ??

katastrof antagligen. mmm mm denna ljuvliga dryck

Kommentera

Publiceras ej