Nu har det hänt igen.
(Och nu måste jag skriva i historisk presens som alltid...)

Vi ska hem till Age och Ullis på middag. Det är en alldeles vanlig måndag. Spontant (för att vara oss, endast inbokat sen i fredags...) och alla är lite småtrötta. Speciellt Age som nästan ställer in för att det dessutom är nån fotbollsmatch på TV och hans kompis Ronny hotar med att komma över och vräka sig i deras soffa.
Jag vägrar. Vi har Age/Ullis-abstinens och behöver helt enkelt denna kväll med dom.
Så vi åker till Hässelby.
Age lagar mat, som vanligt. Men det är nu det blir sådär INTE-vanlig-måndags-middag.
Han drar nämligen till med kronärtskokkor till förrätt, någon härlig couscousrätt, toksnyggt upplagt på en bädd av romansallad.
Mannen och jag blänger på honom. Det här skulle ju bli en VANLIG måndag utan en massa jobbande i köket.
Utan de lyxiga och utan krusiduller.
Annars får vi ju dåligt samvete.
Då drar han, som en trollkarl, fram efterrätten. Den ser ut så här:
ännu en efterrätt att älska
Age meddelar att det är en fluffig mascarpone rätt med färska fikon och ringlande conjakssirap.
PÅ EN VANLIG MÅNDAG!

Och detta har hänt förr. Eller vad sägs om skaldjursplatå en tisdagkväll i maj? 

Vi säger att Age och Ullis inte varit hos oss på länge pga att vi inte har plats i lägenheten men nu fattar väl alla att det egentligen handlar om PRESTATIONSÅNGEST gånger 10!

2 kommentarer

Anonym

29 Sep 2009 21:07

Ja en sådan middag kan lätt skapa prestationsångest när man ska bju igen. Men å andra sidan, så tror jag att både du å David kan svänga ihop nåt minst lika gott, men kanske dock inte på en måndag.

Men Alex! Ett tips när du ska bju på blodpudding: Piffa till den med att stansa ut små figurer med hjälp av pepparkaksformar. Servera dem sedan på en bädd av romansallad o lägg några sparrisar i kors ovanför. Billigt å smidigt =) Jag vet att jag var störtlöjlig nu. Men det bjuder jag på så här på tisdagskvällen.

Malin Resin

29 Sep 2009 21:08

Det var bara jag som skrev detta, men glömde skriva mitt namn



Puss o Kram!

Kommentera

Publiceras ej