I går kom det in en dam i butiken som stolt berättade att hennes barnbarns första ord var "jäla" (jävlar).
Flickan var två år och det var sååå gulligt.
Ok?
Det tycker inte jag. Jag har alltid haft en riktig noja för att mina barn ska svära. Jag har varit snabbt framme och tillrättavisat och spelat chockad över ord som kommit ur deras munnar. Mest sonen, förstås som ju ligger 6 år före...
Mitt Ex upplyste mig alltid om att Hans tids nog kommer att lära sig svordommarna ändå. Jaha? Och då skulle vi kunna skita i det här med uppfostran helt och hållet. Ställa fram spriten, sätta på en porrfilm och skrika svordomar rakt ut. Eller inte.
Kommer att tänka på förra helgen, när jag, min kusin Jonas och Malin sitter och pratar i soffan. Programmet "Grillat" är på TV:n och Greta snurrar omkring i vår hängstol bakom oss.
Det är Crister Björkman som blir grillad så jag borde haft det på känn... Mitt i en mening kommer något i stil med:
"...med en skylt där det står knulla mig i röven..." Hahahaha Alla i studion skrattar. Jag har fastnat mitt i en rörelse och vi vuxna tittar spänt på varandra. Alla har vi samma tanke.
Ingen vågar vända sig mot Greta(snart 5).
"Do you think she heard any of that...?" frågar jag min kusin försiktigt (på engelska så att ungen inte ska fatta).
"No, not a chance. It was in the middle of a scentence...She did not understand..."
Då kommer det. Helt klockrent, utan en enda feluttalad stavelse.
"Mamma, vad betyder "knulla mig i röven"?
Min söta lilla tjej. Såna dumma ord ur en sån liten snäll mun.
Vinet har fastnat i halsen. Jonas och Malin försöker gömma sig bakom kuddarna (hör hur skrattet bubblar upp i deras strupar). Det blir tyst i flera sekunder.
Sen kommer jag på en sån dålig spontanlögn och säger:
Neej, dom sa KULLA mig, Greta. Du vet KULL. Fast man kan ju säga rumpa istället. Eller hur?...

Det tycker Greta med.
Phu.


5 kommentarer

Louise

14 May 2009 19:49

Åååhh, vad du skriver roligt Alex!!



Jag minns när min äldsta (nu 27) var liten och vi låg på stranden. En kompis sa: men vad mycket blattar här är idag. Sonen frågade då genast vad en blatte va! Jag trodde jag hade klarat mig då jag svamlade bort det med att det var alla de små svarta flugorna. Dagen efter var det extra mycket rapsbaggar och han säger högt och tydligt att han tycker det är vääädigt mycket blattar på stranden denna dag!!!! Jag fick krypa tll korset som du säkert förstår :-\

Sköt om dig.

Fia

14 May 2009 20:33

hahaha känner igen det där.

Anonym

15 May 2009 19:16

Vred mig av skratt!!! Både till ditt inlägg, och särskilt Louise inlägg!!! Louise "lille" son satte sig i skallen på kollegor... O ordet för flugor är numer på min arbetsplats "blatte". Härligt ord kan ha så många olika betydelser. Hahahhahahahahahahahaa!!!

Trevlig helg alla som läser detta.

Carro

15 May 2009 19:17

Sorry, jag ovan. Glömde namnet.

Anonym

21 May 2009 16:23

Jag skrattar så jag trillar baklänges åt din story, LOUISE!!!

Kommentera

Publiceras ej