Nu har jag pratat så mycket om mitt namnbyte att jag känner för ett inlägg om detta ämne som så många verkar blir knottriga av.
"Va, hette du något annat när du var liten?" "Va, är det inte din mans efternamn du tagit?""Men, va då??? vad säger din familj?"
JA, vi (jag och Mannen ) tog ett helt nytt efternamn när vi gifte oss.
Vi tog helt enkelt lite bostäver från våra barns namn och satte ihop det.
Och vet ni. Jag har gjort det förr.
När jag föddes fick jag heta Sandra. Kunde varit ok. Bara det att hälften av alla ungar i min skola hette Sandra. Så i 9:an ruttnade jag på "Sandra C" (även kallad Biten) och satte Alex framför. Så blev jag Alexandra. Typ samma namn fast inbakat i ett längre namn- som ingen hade. Skönt.
När min son kom 1998 så framkom det att vi aldrig egentligen hetat Carlsson med C utan med K. (Morfars fel) Hela familjen fick anpassa sig och följa myndigheterna (som vägrade ändra oss till C.)
Alltså Alexandra Karlsson.
Åren gick.
SEN...Skulle jag gå och gifta mig med en kille, som hade två barn och en Ex-fru som redan gick omkring med hans efternamn. Han vägrade dessutom heta Karlsson...
Ja, då passade det förträffligt att vi helt enkelt tog och skakade fram ett nytt namn.
Tillsammans. Nytt!
Jag gillar nytt.
Så nu heter vi och våra fyra barn lika. En hel liten ny familj.

Svårt var det inte och jag blev heller ingen annan person. Jag är samma tjej, med samma värderingar och precis samma humör.
Det enda är att jag är lite svårare att googla på. Jag får t.ex inga mail från något gammalt Solna-hångel som undrar vad jag pysslar med i dag. Men det är förstås bara positivt.

7 kommentarer

Louise

26 Feb 2009 18:37

Jag och mitt X slog ihop delar av våra efternamn. Han gifte senare om sig. Hon tog "vårt" namn gifte sig i samma kyrka med samma präst. Den enda skillnaden var gästerna på vänster sida!

Alltså, en del har ingen integritet alls :-))))

Ps. Även de är skilda idag. Ds

Fia

26 Feb 2009 21:55

Jag funderar på att byta efternamn men kommer då inte heta samma som dottern, vad tror du om det?

Kristina

02 Mar 2009 20:50

Jisses! Ett namn!?!?

Skulle snarare tycka det vore en större grej att flytta in i någon "annans" hem.



Sedan Louise, kan jag tycka att din berättelse är något väl magstark - samma upplevelse men med en annan kvinna. Fantasi-och ryggradslös man som inte kunde göra det annorlunda gång nr2. Utgången verkade ju blitt densamma.



Barn och efternamn, byten hit och dit. Vilket namn fick de när de föddes? Blir barnen några andra för att efternamnet byts? Löjligt! Låt barnen vara när de vuxna förlöjligar sig.

Louise

02 Mar 2009 22:22

För vissa är namnet jätteviktigt.

Fantasi-ryggradslös??? Öhh?...JA!

Kristina: Heter du Svensson, Johansson, Larsson? ;-)

Louise

02 Mar 2009 22:50

Glömde fråga dig Alex: Får jag lägga en länk till din sida från min sida????

Tycker fler ska få njuta av dig, men vill fråga först.

Alex

03 Mar 2009 09:46

Men oj vilken fart det blev - igen. Ang nytt namn...

Till Fia:

Om du inte har problem med att din dotter heter något annat än du och om hon har ett namn som kanske pappan bär är det väl ok. Men som i mitt fall skulle mina barn hetat mitt gamla namn som inte pappan heter. Därav att jag ville byta på dom också. Så de får ett namn med anknytning till någon. Dessutom är de så små att de inte börjat använda sig av efternamn än...



Och VAD svamlar "Kristina" om??? Om min flytt till David? Hur många kan flytta till nytt ställe när man flyttar ihop????

Och vad har det med något att göra????

---''----

Alex

03 Mar 2009 17:19

LOUISE!

Såklart du får!!

...

//Alex

Kommentera

Publiceras ej