Morfar kommer till dagis och ska hämta sin ögonsten Alicia 3 år.
I kapprummet möts dem, kramas och sen ska det kläs på ytterkläder. Då säger Alicia: Snälla morfar, rör inte min snippa! Va? Morfar ser sig nervöst omkring och skyndar att sätta på stövlarna. Du får inte röra min snippa sen, säger Alicia igen med lite ängslan i rösten. Morfar svarar fort att det ska han inte göra. Nu är morfar genomsvett och har bara en tanke i huvudet: Tack gode gud att ingen annan upphämtare stod i kapprummet denna dag.
Väl ute i luften andas morfar ut, sätter sig på huk framför vagnen och frågar: Men lilla Alicia, varför säger du så där? Jag brukar väl inte ta på din snippa?
Nej, för den gör så ont, säger flickan.

När jag fick höra den här lilla berättelsen från Alicias mormor så blev jag lite irriterad på att morfar blev nervös. Varför? Han hade ju inget att dölja. Det vet ju jag.
Men sen förstår man ju. Vilken fruktansvärd misstolkning som skulle kunna skett. En vaken förälder. En uppmärksam fröken med lite action i.

Om DU stått och klätt på din lilla dotter på dagis och överhört en liten tjej, som så fort hon ser sin morfar/farfar säger med förtvivlan i rösten: Du får inte röra min snippa, morfar.
Vad skulle du tro? Vad skulle du göra?
Vid minsta lilla misstänksamhet om att ett litet barn far illa, skulle inte du reagera? Ringa någon myndighet? Be dem kolla upp morfar? Säga till någon fröken?

Eller skulle du bara sköta ditt och låta det vara? Hoppas att det inte är sant.

För Alicias morfar gick det ju nu bra. Ingen hörde. Och han kom inte undan med ett brott. Han kom undan falska misstankar om pedofili.
Sanningen låg i att Alicia fått "dagis"åkomman som många tjejer som just lärt sig torka sig själva får. En röd snippa som svider. Pga att just torkandet inte är så bra som det borde vara så kommer kisset som blir kvar orsaka irritation. Ingen konstigt med det.
Hon bara talade om innan för sin morfar, så han skulle veta.

När jag var liten badade pappor med sina flickor ända upp till 6-års åldern. Häromdagen hörde jag en pappa som sa att det ju inte funkar längre! Man vill ju inte låta som en som gillar att bada med småflickor. Va?
I USA stod polisen och väntade på en pappa som skulle hämta ut bilder från familjens kamera. Den innehöll några bilder på deras små tjejer - nakna, endast iklädd hattar. Jättegulligt tyckte föräldrarna. Inte så gulligt tyckte personalen på framkallningsfirman och ringde polisen.

Tänk så fel det kan bli.

Och morfar ber helst någon annan med torkningen när Alicia ropar "färdig"...

Kommentera

Publiceras ej