Jag har alltid - från första sekund vetat att Greta är ett barn med egen vilja och ett jävlar anamma. Hon klarar allt och har sedan länge bestämt att hon är Chefen i vårt hushåll.
Redan från första sekund visste jag detta. När man lyfter upp ett barn ur en mage (kejsarsnitt) brukar det vara så att man måste "väcka" babyn med en dask så att lungorna kan börja jobba. (Eller nåt sånt)
DET behövdes inte med Greta. Hon skrek/gurglade sig upp ur min mage långt innan vi ens såg vad det var för något.
Ingen behövde daska henne i stjärten inte!

Sen gav hon mig 2 år av sömnfria nätter. Hon vaknade ett par gånger varje natt och skulle inte sova. Eller var hon törstig. Eller skulle hon kissa. Eller ville hon ha en kram. Eller hade vi glömt sagan. Eller ville hon inte ha täcke. Olika varje gång. Men alltid väldigt bestämd och hyfsat arg. När jag till slut träffade Mannen kom allt på rätsida. Han hade värsta trixen för sig och fick henne att sova och därmed också hennes mamma. :-)

Nu har hon just fyllt 4 stora år. Och hon sitter i bilen och domderar mig helt,
"Mamma, det är rött där framme!"  sen.."Stanna bilen!"
Jag stannar (Och såklart inte för att Greta säger åt mig) och hon säger:
"Bra, mamma!"
Och det är med en "jag-vet-bäst-nu-gör-du-som-jag-säger-röst". Inte en söt-snäll röst.
Jag berättar dagligen för Greta hur man ska vara mot andra och hur man kan använda rösten på ett snällt sätt...
Det hjälper inte så värst mycket.
Härom morgonen så hade jag lagt fram kläder som vanligt, som hon själv ska sätta på sig.
Hon sa "Vi får se om jag vill sätta på mig dom"
Och i går vid lämning på dagis:
"Mamma, idag vill jag att Annika ska hämta mig, så du vet." Sen sprang hon in till sin bästis Ella.

Nu har vi börjat fatta ett lite av hennes bestämdhet går ut över vår snälla, tålmodige hund, Biff.
"NEJ BIFF!" och "KOM HIT, BIFF" med stark (fast ändå pytteliten) röst upprepas frekvent.
(Vi tror vi har ordnat till detta redan - Hon fick nämligen en helt egen "Skrållan" att bestämma över i födelsedagspresent).

Jag VET att tjejer blir tillräckligt nertryckta ändå senare i livet och att lite skinn på näsan behövs...Men ändå!
En liten tjej som skäller på oss när tandkrämen är slut...en som svarar "Jag vet" när man säger att hon är söt....som VET att det är tre dagar kvar till lördag(godis)...som ska knyta, knäppa, stänga ALLT själv - FAST hon inte kan. ....
Som sen blir arg när det går upp för henne att det inte funkar...DEN tjejen skulle vi ibland vilja byta ut mot en lugn, fridfull liten  - blomma.

Men bara ibland.

2 kommentarer

En trött mamma

22 Jun 2008 21:53

Jag VET exakt hur du menar...kanske det är en -04 grej?

Bi Karlahag

24 Jun 2008 13:40

Hej Alex!!



som du beskriver Stella så tycker jag hon är en kopia av dig... man präglar ju sina döttrar

även om man inte vill det...



Så har det blivit för mig och min dotter och säkert många genrationer tillbaka



hoppas du trivs med din affär, jag kommer på besök

efter sommaren!!





Sommarhälsningar/Bi









Kommentera

Publiceras ej