Jag har haft samma cykel alltid. Jämt.
Det är min mormors gamla Crescent som hon köpte medans hennes ben ännu tillät cykling (nån gång runt 50-talet) Kostade 78 kr!
På den lärde jag mig att cykla.
Precis som Lotta på Bråkmakargatan var det. Jag var alldeles för liten och cykeln alldeles för stor. Jag nådde inte att sitta men cykla gjorde jag. Och susa nerför backarna (nåja lite neråtfart fick man även i Österbymo) gjorde jag. Sen dog mormor och cykeln kom att flytta ända till Stockholm. Vem körde upp den ända från Småland? Kommer inte alls ihåg. Men glad har jag varit sedan dess.
Skyndade mig att måla om den i en ful cerise nyans eftersom gamla tantcyklar, på 80-talet i Stockholm var det mest stöldbegärliga man kunde bli av med.
Den flyttade sen med mig från Gröndal vidare till Bergshamra och ut ända ut till Bromma.
När Hans var pytteliten och skulle åka med i barnstol därbak, lät jag sätta dit växlar och en handbroms.
Det var en massa krångel med hjulbyten och vajrar. Men sen kunde jag också komma upp -i alla fall för halva backar.
(Dessutom tryggt att veta att man kan stanna ifall kedjan inte vill ligga kvar.)

Nu har min svärfar köpt en alldeles ny cykel till mig. Med skimrande lack och två tusen växlar. Helt nyfödd.
Både svärfar och David tänkte att den gamla Crescenten har gjort sitt. (När vi var ute på cykeltur med hela familjen sist, så slutade det med att Mannen fick köra hem min 2-tons-cykel med Greta därbak medans jag flöt fram över kullarna på hans mountainbike...)
Och nu försöker jag att tänka att alla faktiskt sitter framåtlutande med häcken upp och fixar med alla växlar medans dom cyklar. INGEN sitter som Hedvig - rakt upp - och småsjunger längre.
Jag flyger fram på min nya fina, superlätta cykel. Jag har 21 växlar (!) som jag inte vet skillnaden på.

Det är bara två saker som är lite jobbiga. Det ena är att man måste trampa när man ska växla. Det betyder att om man har haft en låg växel för att komma upp för en backe- och sen ska ner -Då måste man trampa som en dåre för att få in en skön nerförsbackeväxel.

Och sen är det lite jobbigt att se Crescenten i garaget varje gång jag tar ut den "nya fina".
Känner mig som en svikare.
Och Mannen säger att den inte behöver bo allför länge i garaget...Hjälp. Vad kan man ha en gammal, stor, tung, fin damcykel till?
Härliga cykel!

7 kommentarer

Reserv

28 Jul 2008 01:14

Var lugn, nya cyklar stjäls alltid. Så du behöver snart din gamla trygga hoj. =)

Fia

29 Jul 2008 07:48

Har du trädgård kan du ställa cykeln iden och köpa mindre blomkorgar och hänga på eller göra den till en klätterställning för andra blommor. Du kan ju också om du har en snickarhörna sätta upp den på väggen och hänga korgar på den och göra den till förvaring. Du kan ju också spara den så Stella har något att knycka när det är dags ;-).



Ha en fortsatt trevlig sensommar!

Jörgen W

26 Aug 2008 08:26

Du kan ju alltid sälja den till mig! ; ) Jag har letat efter en sådan gammal fin cykel hur länge som helst!

Tina

09 Oct 2008 07:56

Åhhh sååå fin!! I wanna! :(

Natta

16 Aug 2010 19:42

aaw vill ha! om du e intresserad av att sälja den kontakta mig! [email protected]!!! x)

Maria Gustavsson

04 Jun 2011 22:48

SÄLJ DEN TILL MIG PLEASE!!

Alex

05 Jun 2011 10:26

Tyvärr sålde jag den på Tradera förra sommaren då jag behövde pengar. Behöver jag säga att jag ångrar mig?

Varenda sekund. Varje dag.

Suck.

Kommentera

Publiceras ej