Om vi hade varit en sån där URfamilj; Mamma, pappa och våra fyra gemensamma barn, hade vi inte haft ett av våra stora problem - Och jag hade inte haft nåt att blogga om...
Åter till saken:
När man som vi, har barn med tre andra föräldrar, som vi (såklart) inte bor med, uppstår lätt ett "Hos-vem-är-det-bäst?"-problem.
Greta kommer hem efter att ha varit hos sin pappa en helg. Sitter i soffan och smågråter. Längtar efter pappa.
Jag blir jätteledsen, och försöker trösta och fråga om hon vill ringa till honom. Då kryper det fram...Varför hon längtar.
Och det är för att man får dricka saft hos pappa. Och äta glass. Och köttbullar.
Polletten trillar ner. Minutrarna innan har hon nämligen frågat efter saft. Jag har förklarat att det är måndag och vi dricker saft när det är helg och vi fikar osv. Inte annars.
"Men det får jag hos paaaaaapaaaaaa", skriker hon bedrövat.
Skit!
Tommy säger samma sak. Fast lite mer som en tolvåring, att det inte är "så god" mat här hos oss. Han säger att det är så "vegitariskt". . . .Vafan?!
Ok, vi kanske inte är stamgäster på MCDonalds eller står och steker flottig falukorv varje dag, men vi kör inte heller rotfruktskompotter och blötlägger groddar precis. Det funkar ju inte. Men kanske lite nyttigare än vad barn är vana vid och kanske sämre än vad Anna Skipper hade velat.

Hans har också vid nåt tillfälle nämt kräm, mjölk och flingor - till frukost. Och inte Onaka och musli utan socker minsann.
Ungarna hade ju inte vetat annat om de inte hade andra föräldrar att åka till ibland.
- Där vi blir jämförda.
Säkert som Amen i kyrkan att det handlar om läggtider, veckopengar och dataanvändning också, men kanske allra mest om käket.

Kommer våra ungar välja bort oss som råkar vara lite medvetna och inte vill stoppa i dem en massa skit?
Flyttar ungarna till sina andra föräldrar för att vi inte vill att dem ska bli små tjockisar med hål i tänderna och vitaminbrist?
(Får dom flytta förresten?)

Det kanske inte räcker med godis på lördagar och myskväll på fredagar med alla Svensson-tillbehören och Lets Dance på TV:n.
Vi kanske måste tävla med de andra föräldrarna om att vara så "slappa" som möjligt.
Inga läggtider, låt-gå-principen och hela frysen full av glass. Gör vad du vill, stanna uppe hela natten
och framför allt; ät vilken skräpmat som helst! Fyll din lilla mage med transfetter, animaliskt avfall
och ett lass E211.

Älskar barnen oss mer då?

Vem vinner?

5 kommentarer

Barn av 60-70-80 tal.

22 Feb 2008 23:55

Fick ett underbart mail i går om de barn som växte upp under 60-70-80 talet. Vi fick i oss det mesta, men överlevde ändå? Knasigt va?
Lite av varje är nog nyttigt, men att som vuxen pracka på sina barn en supersund/nyttig livsstil kan nog bara straffa ut sig i slutändan.
Lagom är bäst - det gäller allt.
Trevlig helg!

Heidi

25 Feb 2008 16:10

Tack för inlägget på min spablogg, här är ett i retur :-) Ja jag säger då det, verkar ju tufft det där. Ringde för övrigt två väninnor idag - båda nyblivna mammor. Den ena pratade hur lugn som helst i en timme och sa bara "det var inte så farligt" om allt. Den andra sa direkt när hon svarade "han spydde just, kan inte prata nu". Jag tror jag genast ska göra ett familjeinriktat inlägg om spahelg på min blogg ;-)

Lotta

28 Feb 2008 01:25

Hej!

Har läst din "Blogg", eft att jag såg Er på "Efter tio" på TV4.

Min första tanke är - Varför skapa problem..?!

Känns som om Du bara söker och letar/skapar problem med dina BONUS-barn (som Du så specifikt nämner dom om igen)...men även Dina biologiska barn, är inte riktigt "rätt" i "Er Härliga Stora Familj".

Vart vill Du komma??

Ta dagar/situationer som dom kommer...

Kräv inte för mkt utav dina "bonusbarn"...SNÄLLA
GÖR INTE DET...inte nu när dom är så unga.
Ursäkta...men jag blir väldigt arg på mycket så mkt som Du skriver...Har själv vuxit upp i en väldigt blandad familj...

Just det..glömde skriva det...har några väninnor som var i Sälen förut med några brandmän...hehe..haha!!! Jag känner ngr utav killarna.

Mvh Lotta

Lotta

28 Feb 2008 01:26

Hej!

Har läst din "Blogg", eft att jag såg Er på "Efter tio" på TV4.

Min första tanke är - Varför skapa problem..?!

Känns som om Du bara söker och letar/skapar problem med dina BONUS-barn (som Du så specifikt nämner dom om igen)...men även Dina biologiska barn, är inte riktigt "rätt" i "Er Härliga Stora Familj".

Vart vill Du komma??

Ta dagar/situationer som dom kommer...

Kräv inte för mkt utav dina "bonusbarn"...SNÄLLA
GÖR INTE DET...inte nu när dom är så unga.
Ursäkta...men jag blir väldigt arg på mycket så mkt som Du skriver...Har själv vuxit upp i en väldigt blandad familj...

Just det..glömde skriva det...har några väninnor som var i Sälen förut med några brandmän...hehe..haha!!! Jag känner ngr utav killarna.

Mvh Lotta

Louise

15 Sep 2008 22:23

Humor Lotta...HUMOR....kolla det i en ordlista!!!

Kommentera

Publiceras ej