Häromdagen hittade jag och Greta vår närmsta (tyvärr) mataffär; Konsum eller CoopNära som eländet numer heter. Den ligger på ett hyfsat bra promenadavstånd nere vid några bostadsrätter i Jakobsberg. Där slutar allt positivt.
Det är minst sagt den mest SUNKIGA mataffär jag någonsin varit inne i. Vi hade en Konsum i Norra Ängby också - där jag bodde förut -, men den lades såklart ner.  Den var precis lika äcklig den med (även om personalen faktiskt var rätt trevlig).
Bara att KOMMA IN är irriterande: Ingångarna är oftast felkonstruerade så man liksom krockar med folk som ska åt andra hållet. Konsumfolket ÄLSKAR såna här små jag-säljer-lappar, som naturligvis måste sitta precis där man ska krångla sig in. Alla dörrar går åt olika håll så om man har med sig en barnvagn bryter man nästan ihop. Vet ej hur tanter med sina kärror klarar detta. För det är ju bara tanter över 80 som står ut med att gå omkring där inne - mer än de 4 snabba minuterna det tar att kuta och hämta en liter lättmjölk.

Väl inne springer man snabbt med sin nödvändiga mjölk och ställer sig i den lååångsammaste kassakö som någonsin funnits. Tanten i kassan har nämligen inget liv och behöver varken vara trevlig eller tillfixad för att kunna sitta där. Provocerande osminkad och i sin gamla Konsumrock tar hon sin tid. Det KAN också bero på att deras kassasystem är från 1800-talet. Men jag är inte säker.

Jag bara undrar: VEM bestämmer över Konsumbutikerna? Jag tänker mig en fetlagd gubbe med flottigt hår och svettlukt hängande som gift runt om. 
Han sitter på möten i sin slitna skinnstol och säger "Bygga om?" - "Nej, för tusan, det behövs inte. Vi kör så länge inte taket rasar in."
"Ta in fler produkter?" Varför då?, Nej, vi har ju BOBs Toksöta jordgubbssylt och gamla bananer som är snordyra" HA HA HA" skrattar han så stolen tippar bakåt.
Fy.

Eftersom jag ändå är i dissa-tagen kommer lite fler saker vi kan lägga ner:
INGENTING låten med KENT. - Hystersikt överreklamerad grupp.
Martin Timells sportprat i Mix Megapol - På tok för långt babblande om hans eget stora intresse.
HEROES på onsdagar och torsdagar - Börjar redan spåra ur.
Alex Schulmans varje-dag-bloggande. - En gång i veckan räckte förut och borde tas tillbaka.

Kommentera

Publiceras ej