Det finns såklart inga bestämda regler för hur man ska förhålla sig till sina bonusbarn.

Men jag skulle gärna ha lite prejudicerande fall runt omkring mig. Nån kompis som gjort detta tidigare eller så.

Men nej. Ingen hjälp här inte. Så nu står vi här och undrar hur mycket man egentligen gör för sina bonusbarn. Ska man ställa upp så som man gör för sina egna barn? Eller ska det särskiljas? Fattar i så fall barnen?

Några svåra frågor:

Ska mormor köpa lika fina presenter till fyra barn nu istället för (som tidigare) två?

Ska man säga till hela släkten i så fall?

Om en annars frånvarande farfar/morfar bara en gång om året får fram sitt dåliga samvete och därmed också plånboken. Ska han då öppna den för en massa andra barn samtidigt?

Är det rättvisa för barnen som gäller?

Eller förstår barnen att det är dom andra barnens skvatt galna moster som köper fyrhjulingar.

Om vi hade haft en galen moster i vår familj, hade ni också fått svindyra, ashäftiga  fyrhjulingar! ---


Innebär en ihopflyttning (som tex mellan mig och Mannen..;-) att man kanske måste springa på fyra olika luciauppvisningar i stället för två? Eller kan Mannen gå på sin bonustjejs lussefika och jag gå och se Tommy uppträda? Vad säger Tommys mamma och varför är inte Mannen där?...(Han jobbar säger vi). Och vad gör man på fikat efteråt? Gullar med bonusungen och presenterar sig för de andra föräldrarna såklart. Hm.

Men om Mannen inte kan gå på sin sons avslutning (med tillhörande trevlig a capella-sång), kan han då ändå gästa sin bonus-sons lika trevliga avslutning dagen efter? Eller ska han då för jämlikheten och rättvisans skull ej närvara på den heller?

Blir då jag besviken? (kanske...!)


När Mannens tjej, Annika blir sjuk (och mannen är i fjällen och åker skidor) ska jag då VABBA och därmed förlora pengar? Ska vi i så fall jämna ut det sen när min son Hans blir sjuk? Eller har vi bägge helt enkelt fyra barn att ta ansvar för?


Om nåt barn hade TV på sitt rum innan ihopflyttningen...Får han/hon inte ha det sen, om vi  inte kan fixa TV i alla barnens rum? Är det alla eller ingen som gäller? Eller måste de andra barnen "ta" att en kan ligga ostört i sitt rum medans de andra får slåss om kontrollen i vardagsrummet. Disney VS Kunskapskanalen- blir alltid en spännande brottningsmatch.


Ponera att jag bara vill lägga 200 kr på julklappar till barnen och Mannen vill lägga betydligt mer. Ska han då behöva stå tillbaka i förmån för rättvisan till sina bonusbarn? Eller ska då hans barn få dyrare julklappar än mina barn?

Gör det i så fall något?


Innan jag och Mannen avid bodde ihop kunde jag och mina två barn planera att åka på tivoli, en lagom solig lördag. Mannen skulle aldrig tveka om han fick frågan att följa med. Urmysigt skulle vi ha...

Får vi nu ens åka till Grönan om inte alla barn kan följa med?

(Shit vad dyrt det skulle bli förresten...)


Måste alla (barn) hela tiden få lika bara för att de bor under samma tak varannan vecka?


Eller ska man visa barnen att livet inte alltid är rättvist?...

5 kommentarer

En som försöker vara alla till lags

15 Dec 2007 09:17

Jag har 1 eget och 2 bonusbarn dock inte varannan vecka som ni. Det är precis 5 år mellan alla barnen. Vi har än så länge (maken och jag) bestämt en summa på vardera 3 barn till julklapp från oss själva, numera önskar sig äldsta så dyra julklappar så till antalet får hon färre än den yngsta. Min mamma har bara gett julklappar till sitt barnbarn men bara något litet eftersom hon menar på att vår dotter har en massa grejer redan, däremot sätter hon in en summa pengar på dotterns bra att ha konto, inget evighetssparkonto utan ett konto till cykel eller skidor eller nått sånt när behovet finns men inte pengar tex. Vår dotters farmor har fler barnbarn så där har vi sagt till henne att bara ge en liten gåva till alla 3 eftersom att vi vet att barnen får typ 100kr då och då under året.
Kanske verkar svamligt men det jag vill få fram är att det är ni som föräldrar bestämmer reglerna/summorna gentemot era föräldrar och släktingar, barn tänker inte i summor förens de blir äldre utan de räknar storlekerar och antal så ni får sätta reglerna och vill era nära och kära ge mer tycker jag de kan sätta in pengar på era barns konton. Visar det sig när barnen är vuxna att det är olika mycket så ska man tänka på att barnen och är också äldre och kan förstå att de kommer från olika bakgrunder eller hur man ska säga.
När det gäller vabb dagar så tycker jag det känns konstigt att räkna vem som förlorar vad i inkomst, ni kanske har separata ekonomier då förstår jag att det svider men personligen tycker jag det är vansinnigt dumt med tanke på att man väljer hela paket när det gäller bonusfamiljer i vått och torrt liksom. Jag har vabbat min bonusson några gånger då min man har ett arbete som gör det lite knepigt men vad gör väl det i långa loppet. När det gäller lucia firanden och andra högtider så får man dela på sig som en familj med barn i olika skolor och åldrar behöver göra, visst det kan i andras ögon sticka att barnets biologiska förälder inte kan närvara men tänk så här istället, skit i andras kommentarer utan sätt barnet i fokus istället, visst är det väl bättre att någon barnet tycker om kommer än ingen alls?!
Jag har förstått att denna konstelation ni har är rätt ny men med åren kommer rutiner och saker och ting faller på plats, tro mig! När jag träffade maken ville jag vara alla till lags men jag lärde mig rätt snabbt att barnen förstod ganska snabbt att det fanns fler i familjen och som älskade dem mycket och anpassade sig efter det. De tar ingen skada av att ha bonussyskon som har andra släkter med andra traditioner, det är ni som föräldrar som drar riktlinjerna för hur det skall ske, de andra får anpassa sig.
Hoppas denna ovanstående sörja är någorlunda begriplig annars får du fråga mig men efter 17.00 då jag slutar arbeta på dagarna ;-)

En som försöker vara alla till lags

15 Dec 2007 09:21

Jag klockar min tid på jobbet därför vet jag att jag kan prata privata saker efter 17.00 ;-)

Fundersam

17 Dec 2007 20:27

Om din man är i fjällen så är väl barnet hanses hos sin biologiska mor, och inte hos dig? Låter konstigt tycker jag!

Ps Förresten så läste jag någonstans i din blogg att din man tog DIN son till doktorn en morgon/dag. Var inte du på jobbet då? Tjänster och gentjänster. Ds

Alex

20 Dec 2007 13:11

Till fundersam:
Nej vi skickar inte iväg hans barn till sin biologiska mamma för att David jobbar eller är i fjällen några dagar. Vi är ju fem andra i familjen som vill träffas. Inte bara David som är med sina barn. jag är lika mycket med dem om inte mer eftersom han är brandman med galet schema. Så det blir bättre om barnen får vara kvar sin vecka hos oss, utan att strula med byten.
Och tack "En som försöker vara till lags"; jag har dina ord i minnet...
/Alex

Solomamman

19 Jan 2008 23:29

Hittade din sida idag och har roat läst flera inlägg. Du skriver bra! När jag kom till det här insåg jag flämtande, att jag inte har en aning om vilka frågor som väntar på att ställas och lösas! Jag har precis fått tre bonusbarn...och har två egna...

Kommentera

Publiceras ej